Investigating the effect of using the 205 helicopter fixed base simulator on the training of pilot students (case study, 2014-2019)

Document Type : Original Article

Authors

1 Member of the Faculty of Command and Staff Universityof AJA, Tehran, Iran.

2 MSC. Command and Staff Universityof AJA, Tehran, Iran.

Abstract

Pilots need special and targeted training in the conditions of windy flight, flying with a hnstruments, flying in different weather conditions and adverse weather conditions, emergency flight, etc. Some of these trainings are done in real helicopter flight conditions and some others are done in simulators. It is done very specially so that the students after graduation can handle any unwanted conditions in the real flight. The purpose of this research is to explain the effect of using the helicopter fixed base simulator 205 on the training of pilot students from 1394 to 1399, and the researcher has answered the question, to what extent the use of the helicopter fixed base simulator 205 from 1394 to 1399 affects the training of students. Has the pilot had an effect? The type of applied research, its method is descriptive and the research approach is mixed. Information data has been collected by field and library methods and with interview and questionnaire tools and analyzed using descriptive and inferential statistics. The results obtained from the mixed analysis indicate that the use of the 205 helicopter fixed base simulator in the training of pilot students in wind and machine flight had a great effect and had little effect in flying in adverse weather conditions.

Keywords

Main Subjects


[1] اسفندیاری، محمدرضا، (139۳)، سامانه‌های رادیویی و ناوبری در هواپیما‌، انتشارات مهراندیشان.
[2] استرنجوی، ایان، (1396)، بارش، نشر آکادمیک
[3] باقرنیا، سهراب، (1392) مبانی هواشناسی هوانوردی، انتشارات سخن‌گستر
[4] جولایی، علی، (1395) ناوبری هوایی با نقشه، نشر افق
[5] رزازان، محمد، (1397) تاریخ کامل هوانوردی، انتشارات هوانورد
[6] روح‌الله، احمد، (1394). سامانه کمک‌ناوبری رادیویی، انتشارات دانشگاه شهید ستاری
[7] زراسوندی، علی‌رضا، (1393)، گرد و غبار در ایران، انتشارات دانشگاه چمران اهواز
[8] زین‌الدینی، تورج، (1396)، الزام به‌کارگیری شبیه‌سازهای هواپیمای ترابری یگان بال ثابت هوانیروز جهت ارتقاء آموزش خلبانان، دافوس آجا
[9] سلطانی، امیرحمزه، (1392)، نقش سیمیلاتورهای پایه ثابت بالگرد 206 در ارتقاء سطح مهارت پروازی خلبانان هوانیروز آجا، دافوس آجا
[10] سلیمانی، داریوش، (1399)، نقش یکپارچه‌سازی شبیه‌سازهای پروازی در ارتقاء آموزش خلبانان شکاری نیروی هوایی ا. ج. ا. ا، دافوس آجا
[11] سلیمی، کورش، (1392)، بررسی تأثیر آموزش شبیه‌ساز بر ارتقاء توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی امین
[12] شاه‌محمدی، حجت، تاریخچه هوانیروز از پیدایش تا تکامل، انتشارات شهید محبی
[13] علیجانی، بهلول، (1398)، مبانی هواشناسی، انتشارات سمت
[14] گل‌محمدی، احمد، (1398)، هواشناسی هوانوردی، انتشارات مهراندیشان سپهر
[15] لستر، پیتر، (1394)، هواشناسی هوانوردی، ترجمه فرهاد جهان‌تیغ، انتشارات روناس
[16] غنی‌زاده، میریونس، (1387)، نقش شبیه‌ساز پایه متحرک بالگرد شنوک در ارتقاء سطح مهارت خلبانان هوانیروز آجا، دافوس آجا
[17] مسروری، حمیدرضا، (1398)، تاریخچه شبیه‌سازها در هوانیروز، انتشارات دانشکده هوانیروز
[18] مقامی، حمیدرضا، (1391)، شبیه‌سازهای آموزشی و نقش آن در آموزش نیروهای انتظامی، مطالعات مدیریت آموزش انتظامی
[19] مقررات جاری پروازی هوانیروز، (1398)، انتشارات دانشکده هوانیروز
[20] David Cockburn, (2015), Ground Studies For Pilots
[21] FAA-H-8083-4, (2012), Helicopter Instructor's Handbook- International Civil Aviation Organization. (2016), Rules of the Air-
[22] FlICHT TRAINING MANEUVERS PROCEDURES. (2017). STANDARDS GUIDE,CHANGE
[23]  Jeppesen Sanderson, (2017), Helicopter pilot manual
[24] Oxford aviation training, (2007), transport pilot license. (ATP L).