دانشگاه فرماندهی و ستاد آجادوفصلنامه بازی جنگ2676-528451020220823Pursuit-Evasion Models for Designing Wargamingمدلهای تعقیب و گریز در طراحی بازی جنگ724171145FAجواد محمدکریمیدانشکده علوم ریاضی، ساختمان ریاضی محض، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراننادر بیرانوندگروه ریاضیات، دانشکده علوم ، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایرانJournal Article20220510One of the wargaming tools for analyzing strategies is game theory. This article examines the role of differential games and especially pursuit and evasion games in the design of air wargaming simulators. In a given closed and bounded set N we study through models some specific strategies in a pursuit and evasion game. Then we design a method for solving a war game in the setting of chess game language by using the given strategies in each model. These games include two pursuers and one evader. The game must be done in the set N. Pursuit can be completed in two ways. First way: the distance between pursuers and evader becomes zero. Second way: with the given distance, the distance between pursuers and evader becomes this given distance. Assume two pursuers and one evader as defender aircrafts and attacker aircraft respectively. In a wargame in the setting of the chess language game we give a winning strategy which is promising for pursuers and obtain a sufficient condition for winning. Also we give a strategy in which evader will not be captured and derive a sufficient condition for that. Also we give another strategy and derive a sufficient condition in which just by adding one more pursuer, pursuers win the game.<br />Keywords: Purser-Evasion, Chess, Strategy.یکی از ابزارهای بازی جنگ در تحلیل راهبردها نظریه بازی است. در این مقاله، نقش بازیهای دیفرانسیلی و به ویژه بازیهای تعقیب و گریز در طراحی شبیهسازهای بازی جنگ هوایی مورد بررسی قرار میگیرند. همچنین در قالب چندین مدل راهبردهای خاص در بازی تعقیب و گریز در یک محیط بسته و کراندارN مورد معرفی قرار میگیرند. سپس از راهبرد ارائه شده در مدلها به طراحی روش حل برای یک بازی جنگ در قالب زبان بازی شطرنج میپردازیم. این بازیها شامل دو تعقیب کننده و یک تعقیبشونده هستند. بازی باید در این محیط انجام شود.. پیگرد به دو صورت کامل میشود. صورت اول: اگر فاصله مکانی تعقیبکنندهها از تعقیبشونده صفر شود صورت دوم: اگر فرض کنیم فاصلهای خاص از قبل داده شده باشد و فاصله مکانی تعقیب-کنندهها از تعقیبشونده به این فاصله از هم داده شده برسد دو تعقیبکننده را جنگنده هوایی مدافع و تعقیبشونده را هواپیمای مهاجم در نظر میگیریم. در یک بازی جنگ در قالب زبان بازی شطرنج راهبرد پیروزی قطعی تعقیبکنندهها را بیان میکنیم و شرط کافی برای پیروزشدن را بدست میآوریم. همچنین راهبردی را بیان میکنیم که هیچ وقت تعقیبشونده دستگیر نخواهدشد و شرط کافی را برای این موضوع نیز بدست میآوریم. همچنین با بیان راهبردی دیگر و بدست آوردن شرط کافی نشان میدهیم با اضافهکردن یک تعقیبکننده دیگر، تعقیبکنندهها در بازی پیروز میشوند. <br />واژگان کلیدی: تعقیب و گریز - شطرنج - راهبرد.http://www.ijwg.ir/article_171145_8b85797c5f8bbdad3e1b3c29614d9157.pdfدانشگاه فرماندهی و ستاد آجادوفصلنامه بازی جنگ2676-528451020220823Artificial intelligence-based path finding in land war gameمسیریابی مبتنی بر هوش مصنوعی در بازی جنگ زمینی2546171150FAحمید بیگدلیعضو هیئت علمی دافوس آجا، تهران، ایران.صابر جبار زادهگروه مطالعات علم و فناوری، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.جلیل مظلومدانشیار، دانشکده مهندسی برق دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.Journal Article20230404The war game is used in the world as one of the decision-making and decision-making practice methods of military commanders, and if this simulation is prepared with artificial intelligence tools, it will increase the decision-making power and have a significant effect on reducing costs and preventing wastage of resources. One of the items used in war game systems, which is the subject of this article, is the path finding. In this regard, first A* path finding was investigated and then its disadvantages were improved by combining the hierarchical method. Then path finding with reinforcement learning algorithm with data pre-processing as innovative methods in order to match the maps has been studied before performing the path finding phase. In the following, path finding with reinforcement learning has been investigated in a hierarchical manner. Also, the time and speed of different units have been applied in path finding and its results have been analyzed.بازی جنگ در دنیا به عنوان یکی از روشهای تمرین تصمیمسازی و تصمیمگیری فرماندهان نظامی مورد استفاده قرار میگیرد و درصورتیکه این شبیهسازی با ابزارهای هوش مصنوعی تولید شود، قدرت تصمیمگیری را افزایش داده و تأثیر بسزایی در کاهش هزینهها و جلوگیری از هدر رفت منابع خواهد داشت. یکی از موارد مورد استفاده در سامانههای بازی جنگ که موضوع این مقاله است، بخش مسیریابی میباشد. در این راستا ابتدا مسیریابی A* مورد بررسی قرار گرفته و سپس معایب آن با ترکیب روش سلسلهمراتبی، بهبود داده شده است. سپس مسیریابی با الگوریتم یادگیری تقویتی با پیشپردازش دادهها به صورت روشهای ابتکاری به منظور همسانسازی نقشهها، پیش از انجام فاز مسیریابی مورد مطالعه قرار گرفته است. در ادامه مسیریابی با یادگیری تقویتی به صورت سلسلهمراتبی، بررسی شده است. همچنین زمان و سرعت یگانهای مختلف در مسیریابی اعمال شده و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته است.http://www.ijwg.ir/article_171150_e12514a64363ecd2073484ec44768ce4.pdfدانشگاه فرماندهی و ستاد آجادوفصلنامه بازی جنگ2676-528451020220823Optimal location of scatter generation and intelligent switching of microgrids to increase the resilience of strategic centers with HCCA algorithmجایابی بهینه تولید پراکنده ها و سوئچینگ هوشمند میکروگریدها به منظور افزایش تاب آوری مراکز استراتژیک با الگوریتم HCCA4775171149FAحسین گلزاردانشگاه غیرانتفاعی غیردولتی رشدیه تبریز ایران0000-0002-6744-7232جعفر جاویدی حقدانشگاه آزاد واحد تهران جنوب. گروه مکاترونیک0000000266823427Journal Article20221023Given modern life, increasing electricity consumption in society is an inevitable fact. The flexibility of the power system is a new concept that has been introduced in the power system. In this paper, first, the concept of resilience of power distribution network infrastructure in the presence of DG sources and how to model ordinary explosions as destruction in the network is presented. Then smoke and explosive smoke and explosive materials in urban and suburban environments, especially in places that are close to or in the vicinity of power distribution systems that can Negative effects on the flexibility of power systems are examined. Then, using the HCCA algorithm, we check the inputs and select the best and safest p ossiible mode.با توجه به زندگی مدرن افزایش مصرف برق در جامعه یک واقعیت اجتناب ناپذیر است.انعطاف پذیری سیستم قدرت، مفهوم جدیدی است که در سیستم قدرت مطرح شده است. در این مقاله ابتدا مفهوم تاب آوری زیر ساخت های شبکه های توزیع برق در حضور منابع DG و نحوه مدل سازی انفجارهای معمو ل به عنوان تخریب در شبکه ارائه می گردد. سپس دود و موج ناشی از انفجار و مواد تخریبکننده منفجره در محیطهای شهری و برونشهری به خصوص در مکان-ها یی که با سیستمهای توزیع برق فاصله نزدیکی داشته و یا در مجاورت آنها قرار دارند که می توانند بر روی انعطاف پذیری سیستمهای قدرت تاثیرات منفی بگذارند بررسی می شوند. سپس با استفاده از الگوریتم HCCA ورودی ها بررسی شده و بهترین و امن ترین حالت ممکن را انتخاب می کنیم.http://www.ijwg.ir/article_171149_07d1960e13be374a7291a30e03734504.pdfدانشگاه فرماندهی و ستاد آجادوفصلنامه بازی جنگ2676-528451020220823Identifying and prioritizing the effective factors on improving the soft power of the Islamic Republic of Iran Armyشناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارتقاء قدرت نرم ارتش جمهوری اسلامی ایران77101171152FAعباسعلی خرسندیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.مهدی اوریاکارشناسی ارشد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.ابراهیم نطری فرخیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران.سید برات قیامیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.0000-0002-2460-8956Journal Article20230511Power shows an actor's ability to use resources and facilities to influence international events for his own benefit. Soft power, as one of the new knowledges, has been significantly developed in recent years, the main purpose of the research is to identify and prioritize factors affecting the improvement of the soft power of the Islamic Republic of Iran Army. Ph.D.s are in fields related to operational and non-operational activities and are in the range of senior officer ranks and above, and the sample size of the above community is considered to be 98 people using Morgan's table. The method of conducting descriptive research and the type of research is also practical. The data collection method includes: field, library, and also the data collection tool was using interviews, questionnaires, documents and documents from internet sites, and then it was investigated and analyzed using qualitative and quantitative analysis (spss) and finally mixed analysis. Governments mainly tend towards military power or hard power. Over time and as a result of changes in international relations, a new type of power called soft power emerged in relations between countries. If we want to have a strong army, we must be strong in all directions, and this includes the promotion of hard power as well as soft power.قدرت توانایی یک بازیگر را در استفاده از منابع و امکانات در جهت تاثیرگذاری بر رویدادهای بین المللی به نفع خود نشان میدهد. قدرت نرم به عنوان یکی از دانشهای نو در سالهای اخیر توسعه قابلملاحظهای یافته است، هدف اصلی پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر ارتقاء قدرت نرم ارتش جمهوری اسلامی ایران میباشد جامعه آماری در این پژوهش مشتمل بر کارکنان پایور آجا که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد تا دکترا در رشتههای مرتبط با فعالیتهای عملیاتی و غیرعملیاتی و در محدوده درجات افسر ارشدی و به بالا هستند میباشد و حجم نمونه جامعه فوق با استفاده از جدول مورگان 98 نفر در نظر گرفته شده است روش اجرای تحقیق توصیفی و نوع تحقیق نیز کاربردی میباشد. روش جمعآوری اطلاعات شامل: میدانی، کتابخانهای بوده است و همچنین ابزار جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه، پرسشنامه، اسناد ومدارک وسایتهای اینترنتی بوده است وسپس با استفاده از تجزیه وتحلیل کیفی وکمی(spss) ودر نهایت تجزیه وتحلیل آمیخته مورد بررسی وتجزیه وتحلیل قرار گرفت. دولتها عمدتاً به سمت قدرت نظامی یا قدرت سخت میل پیدا میکردند. به مرور زمان و به تبع تحول در روابط بین الملل، نوع جدیدی از قدرت به نام قدرت نرم در روابط بین کشورها پدیدار شد. اگر بخواهیم ارتشی قدرتمند داشته باشیم باید در تمامی جهات قدرتمند باشیم و این موضوع شامل ارتقاء قدرت سخت و همچنین قدرت نرم می گردد.http://www.ijwg.ir/article_171152_e6c1d61de177540b28f376a7c2af9846.pdfدانشگاه فرماندهی و ستاد آجادوفصلنامه بازی جنگ2676-528451020220823Contextual, theoretical, conceptual and practical explanation of cognitive warfare
A case study of Russiaتبیین زمینهای، نظری، مفهومی و کاربردی جنگ شناختی مطالعه موردی روسیه103143171153FAسیروس حاجی زادهدکتری مطالعات منطقهای و مدرس دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.Journal Article20220325Since the beginning of history, wars and strategic conflicts have had a cognitive dimension. In today's world, the increasing importance of paying attention to the cognitive war (managing the flow of information and its reading by the audience) as an endless battle, has been caused by the rapid growth of its territory in recent years. Cognitive warfare as a new concept is the product of a comprehensive and gestalt look at wars that are reproduced as warfare, information warfare, cyber warfare, electronic warfare, surveillance and reconnaissance war, and is implemented in a hybrid and multi-layered manner by targeting the attitudes and behaviors of the target society. It is based on perception management. In this research, the basic question is, what are the effects of cognitive warfare on the governance of countries and destabilizing the public institutions of the government? This research focuses on placing Russia as a case study as a research model by focusing on common concepts and procedures in the field of cognitive warfare, conceptual, structural and operational dimensions (principles, methods, tools and processes of action) with a descriptive approach. To study an analysis based on documentary-library data. The research method is qualitative.از سرآغاز تاریخ، جنگها و منازعات راهبردی بُعد شناختی داشتهاند. در جهان امروز، اهمیت فزاینده توجه به جنگ شناختی(مدیریت جریان اطلاعات و خوانش آن از سوی مخاطبان) به عنوان نبردی بیپایان، ناشی از رشد سریع قلمروی آن در سالهای اخیر بوده است. جنگِشناختی بهعنوان مفهومی نو محصول نگاهی جامع و گَشتالتی به جنگهایی است که با عنوان جنگروانی، جنگاطلاعاتی، جنگسایبری، جنگالکترونیکی، جنگ نظارت و شناسایی بازتولید میشوند و با هدف قرار دادن نگرشها و رفتارهای جامعه هدف، به شکلی هیبریدی و چند لایه اجرا میشود و عمدتاً مبتنی بر مدیریت ادارک و برداشت است. در این پژوهش سوال اساسی این است که جنگ شناختی چه تاثیراتی بر حاکمیت کشورها و بیثبات کردن نهادهای عمومی دولت دارد؟ این پژوهش با محور قرار دادن روسیه بهعنوان مطالعه موردی به عنوان مدلی تحقیقی درصدد است با تمرکز بر مفاهیم و رویههای متداول در حوزه جنگ شناختی، ابعاد مفهومی، ساختاری و عملیاتی(اصول، روشها، ابزارها و روندهای انجام اقدام) را با رویکرد توصیفی-تحلیلی مبتنی بر دادههای اسنادی- کتابخانهای مورد مطالعه قرار دهد. روش پژوهش به صورت کیفی انجام یافته است.http://www.ijwg.ir/article_171153_7387e9405a8d967ac367be8fd47d3e0f.pdfدانشگاه فرماندهی و ستاد آجادوفصلنامه بازی جنگ2676-528451020220823Investigating the management functions effective on the decision-making process of electronic warfare operations of the Islamic Republic of Iran Army's ground forces in asymmetrical warfareبررسی کارکردهای مدیریتی مؤثر بر فرآیند تصمیمگیری عملیات جنگ الکترونیک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نبرد ناهمتراز145169171154FAعلی پناهیدانشجوی دکتری مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.محمد صباحیدانشجوی دکتری مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.حسن کوچکیدانشجوی دکتری مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.9995739000030009Journal Article20230324The use of new technologies had a tremendous impact on the extent and variety of weapons and munitions, so that in today's wars, the ultimate winner is the power that has the ability to use and exploit more information technology and electronic equipment. military and its application in command and control systems, guidance of missiles, radars, jammers, ground surveillance, precision artillery and guided bullets in the asymmetric warfare space, the decision-making process of electronic warfare operations (EW) has become very complicated. The purpose of this research is to investigate the management functions effective on the decision-making process of electronic warfare operations in asymmetric warfare, <br />The current research is descriptive-analytical and practical in terms of purpose, and the studied population is the employees of Nezaja EW units. The findings of the research showed that planning is a software and management task for the implementation of decisions, by carrying out planning, goals, policies and strategies will be carried out with a logical process and a correct process, electronic warfare operations in asymmetric warfare require a coherent and independent planning. Technical) has regarding leadership and its styles, we come to the conclusion that the best point in leadership is influence and effectiveness. The talent and internal and acquired factors of the commander, as well as the ability of the staff under the leadership and the tools at their disposal can determine the leadership style of the decision-maker.استفاده از فناوریهای جدید بر گستردگی و تنوع سلاحها و جنگافزارها تأثیر شگرفی گذاشت بهطوریکه در جنگهای امروزی، قدرتی برنده نهایی است که توان استفاده و بهرهبرداری بیشتر از فناوری اطلاعات و تجهیزات الکترونیکی را دارا باشد بنابراین با توجه به بهرهبرداری گسترده دشمن از امواج الکترومغناطیس در تجهیزات نظامی و کاربرد آن در سامانههای فرماندهی و کنترل، هدایت موشکها، رادارها، اختلال کنندهها، مراقبت زمینی، توپخانه دقیق و گلولههای هدایتشونده در فضای نبرد ناهمتراز، فرآیند تصمیمگیری عملیات جنگ الکترونیک(جنگال) بسیار پیچیده گردیده است، هدف از انجام این پژوهش، بررسی کارکردهای مدیریتی مؤثر بر فرآیند تصمیمگیری عملیات جنگ الکترونیک در نبرد ناهمتراز میباشد و ضرورت تحقیق مذکور بر این است که تصمیمگیری عملیات جنگال بدون درنظر گرفتن عوامل مؤثر بر فرآیند تصمیمگیری و لحاظ نمودن کارکردهای مدیریتی، کیفیت لازم را نخواهد داشت.<br />تحقیق حاضر از حیث روش توصیفی-تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی است و جامعه موردمطالعه کارکنان یگانهای جنگال نزاجا میباشند. یافتههای پژوهش نشان داد برنامهریزی یک کار نرمافزاری و مدیریتی جهت اجرای تصمیم است، با انجام برنامهریزی، اهداف، سیاستها و راهبردها با یکروند منطقی و فرآیند صحیح انجام خواهد شد، عملیات جنگ الکترونیک در جنگ ناهمتراز نیاز به یک برنامهریزی منسجم و مستقل (فنی) دارد. درخصوص رهبری و سبکهای آن به این نتیجه می رسیم که بهترین نکته در رهبری، نفوذ و اثرگذاری است استعداد و فاکتورهای درونی و اکتسابی فرمانده و همچنین توان کارکنان مجموعه تحت رهبری و ابزار در اختیار میتوانند سبک رهبری تصمیمگیرنده را تعیین نمایند؛http://www.ijwg.ir/article_171154_731312fd5676b6c5bbbe0a579b89681a.pdf