دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
دوفصلنامه بازی جنگ
2676-5284
2676-7708
3
7
2021
02
19
طراحی یک مدل ریاضی جهت تخصیص بودجه در پادگانهای آموزشی نیروهای مسلح
7
36
FA
محسن
شاه حسینی
دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهرقدس
jamatia.math@gmail.com
غلامرضا
کرمعلی
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری تهران
rezakaramali918@gmail.com
حمیدرضا
مرادی
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
hrmoradi.68@gmail.com
10.22034/ijwg.2021.135236
هدف از این پژوهش ارائه مدل ریاضی جهت تخصیص بودجه فرهنگی در پادگانهای آموزشی جهت افزایش روحیه نشاط سربازان میباشد. در این مقاله، سه حوزه فرهنگی، ورزشی و مشاوره مورد بررسی قرارگرفته است. معیارها نشان میدهند که هر فعالیت چه اهدافی را محقق میکند. سپس با روشهای وزندهی استاندارد، وزن هر معیار مشخص میشود. در ادامه با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره اولویت هر گزینه (فعالیت) را در هر حوزه به دست آوردیم. جهت مشخصشدن محدودیتها، بر اساس نظر کارشناسان، تعداد حداقل و حداکثر تعداد اجرای هر فعالیت در دوره بودجهریزی مشخص میشود. در تکمیل مدل، در برخی موارد که مطلوبیت هر فعالیت از سوی مخاطبین در اثربخشی آن فعالیت مؤثر بود، با نظرسنجی از سربازان، اولویت هر فعالیت را از دید آنان نیز به دست آورده و در تعیین اولویت نهایی فعالیتها آن را در مدل نهایی وارد کردیم.
بودجه فرهنگی,تخصیص بودجه,تصمیمگیری چند معیاره,روشهای وزندهی,سرباز
http://www.ijwg.ir/article_135236.html
http://www.ijwg.ir/article_135236_96316f94fceb63eae66963af103fd80d.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
دوفصلنامه بازی جنگ
2676-5284
2676-7708
3
7
2021
02
19
بررسی عملکرد رادارهای کشف در مدیریت صحنه نبرد
37
54
FA
مجید
رجب پور
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
majid@gmail.com
مرتضی
اکبری آلاشتی
mo.akbarialashti99@sndu.ac.ir
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
sorenaali.110@gmail.com
احمد
غریب آبادی
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
ahmad@gmail.com
10.22034/ijwg.2021.135237
از آنجاییکه امروزه تهدیدات هوایی مختلفی وجود دارد، بهمنظور تمرین مراحل مأموریت عملیاتی در بازیهای جنگ، میبایست جهت مقابله با این تهدیدات، عملکرد سامانههای مختلف ازجمله سامانههای کشف مدنظر قرار گیرد تا صحنه نبرد به واقعیت نزدیک باشد. محقق در این تحقیق برآناست به این پرسش پاسخ دهد که عملکرد سامانههای کشف در مدیریت صحنه نبرد در بازیهای جنگ چگونه است؟<br /><br />این تحقیق از نوع کاربردی با روش توصیفی- تاریخی و رویکرد آمیخته است. جمعآوری اطلاعات به دو روش میدانی و کتابخانهای و با استفاده از ابزارهای مطالعه اسناد و مدارک، مصاحبه با صاحبنظران و پرسشنامه خودساخته صورت گرفته است. اطلاعات جمعآوریشده، بهصورت آمیخته پردازش، تجزیهو تحلیل و قضاوت گردیده است. در پایان تحقیق انجام شده، تأیید گردید که عملکرد سامانههای کشف در حوزه پوشش هوایی و استفاده از تکنیکهای جنگ الکترونیک برای مدیریت صحنه نبرد مطلوب بوده است و پیشنهادهای پژوهشگر تبیین گردیده است.
رادار کشف,پوشش راداری,جنگ الکترونیک
http://www.ijwg.ir/article_135237.html
http://www.ijwg.ir/article_135237_8b9298c7162114d30f16bd7e5d9ffad6.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
دوفصلنامه بازی جنگ
2676-5284
2676-7708
3
7
2021
02
19
اهمیت بازی جنگ و ارتقاء قدرت تصمیم گیری در سامانه فرماندهی و کنترل
55
75
FA
حسین
رودسرابی
کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
hosseinrudsarabi@gmail.com
10.22034/ijwg.2021.150511
برتری درجنگهای مدرن تا حدود بسیار زیادی به بکارگیری فناوریهای پیشرفته و نوظهور در سامانههای کنترل صحنه نبرد در کنار سامانههای جنگ افزار بستگی دارد و در این راستا نقش سامانه فرماندهی و کنترل موثر بعنوان یکی از عوامل برترساز در جنگهای امروزی به اثبات رسیده است. بازی جنگ به عنوان یک روش مدرن تصمیمسازی و تصمیمگیری بر اساس بررسی متقابل رویدادها و همچنین حل مسائل نظامی مطرح شده است که تصمیمگیری مبتنی بر تحقیق در عملیات وکسب برتری اطلاعاتی در فرماندهی و کنترل را نیز تحقق خواهد بخشید. پذیرش این واقعیت که جنگ، ذاتاً غیر قابل پیشبینی است، ما را بر آن می دارد که بر هیچ قابلیتی به عنوان تنها عامل موفقیت تکیه نکنیم و تلاش کنیم قابلیت چند منظوره بودن نیروهایمان را به حداکثر رسانده، عملیات نظامی را با شرایط و مقتضیات خاص هر درگیری مطابقت دهیم. امروزه برای تأمین نیازمندیهای رو به افزایش سازماندهی نشده (غیر قابل تعریف از قبل)؛ فرماندهان میدانهای نبرد، از سامانههای متنوعی نظیر بازی جنگ بهمنظور پیشبینی آنچه ممکن است در میدان رزم با آن مواجهه شوند، و بهترین تصمیم در رویارویی با شرایط مختلف رزمی را بگیرند، استفاده مینمایند. لذا هدف این تحقیق تبیین اهمیت بازی جنگ در ارتقاء قدرت تصمیمگیری فرماندهان در سامانه فرماندهی و کنترل میباشد. سؤال اساسی تحقیق این است که اهمیت بازی جنگ در ارتقاء قدرت تصمیمگیری فرماندهان در سامانه فرماندهی و کنترل به چه میزان است؟ بهرهمندی فرماندهان از دستاوردهای این پژوهش، موجب کاربردی شدن آن میباشد. روش تحقیق، توصیفی بوده و گردآوری دادهها به روش میدانی و کتابخانهای انجام گرفته است. نتیجه این تحقیق فرماندهان را قادر میسازد راههای کار خودی و دشمن را تحلیل و با تدوین سناریوهای پیچیده در نحوه فرماندهی و کنترل صحنه نبرد و تجزیه و تحلیل آنها، قدرت تصمیمگیری خود را به شکل موثری ارتقاء بخشند.
بازی جنگ,فرماندهی,کنترل,تصمیمگیری
http://www.ijwg.ir/article_150511.html
http://www.ijwg.ir/article_150511_f00c425706a091fdf273fef7c5539017.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
دوفصلنامه بازی جنگ
2676-5284
2676-7708
3
7
2021
02
19
تصمیمگیری در یک اقدام متقابل به کمک نظریه بازیها
77
95
FA
سعدون
محمودی نبی کندی
پژوهشگر، مرکز شبیهسازی ریاضی، پژوهشکده آماد و فناوریهای دفاعی و پدافند غیر عامل، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران
mahmoudi.math89@yahoo.com
اکبر
زارع چاوشی
عضو هیئت علمی، مرکز شبیهسازی ریاضی، پژوهشکده آماد و فناوریهای دفاعی و پدافند غیر عامل، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران
akbar.zarechavoshi@gmail.com
10.22034/ijwg.2021.150518
عمل قانونى اما غیردوستانه کشورى علیه کشور دیگر را که به تلافى یک عمل غیردوستانه اما قانونى و به منظور وادار کردن آن کشور به تغییر رفتار غیردوستانه خود انجام میگیرد «اقدام متقابل» میگویند. تصمیمگیری دولت صدمه دیده جهت انتخاب نوع اقدام یک جانبه خود یک مسئله چالش برانگیز است زیرا اقدام متقابل او واکنش دولت مسئول و جوامع بینالملل را به همراه دارد. در این مقاله به کمک بازیهای حاصلجمع صفر موقعیت تصمیمگیری را مدلسازی میکنیم. در واقع شرایط اقدام متقابل دولت صدمه دیده را با مدل بازی متناظر میکنیم که در آن مجموعه اقدامات متقابل احتمالی دولت صدمه دیده (بازیکن دوست) بر علیه دولت مسئول و مجموعه واکنشهای احتمالی دولت مسئول (بازیکن دشمن) پس از اقدام متقابل دولت صدمه دیده میباشد، همچنین ماتریس سودمندی دولت صدمه دیده است. مدل را به روش ماکسیمین حل میکنیم، در این راستا از تئوری کاهش بازی به یک مسئله برنامهریزی خطی و حل آن در نرم افزار <strong>متلب</strong><strong> </strong>کمک میگیریم.
مسئله تصمیمگیری,نظریه بازیها,اقدام متقابل,بازدارندگی
http://www.ijwg.ir/article_150518.html
http://www.ijwg.ir/article_150518_1c7830366053c37ee4587135d2a42597.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
دوفصلنامه بازی جنگ
2676-5284
2676-7708
3
7
2021
02
19
بررسی انواع روشهای بازی در نظریه بازیها
97
131
FA
پژمان
غلام نژاد
0000-0003-4700-4984
دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
pezhman.gholamnezhad@gmail.com
10.22034/ijwg.2021.150522
در دهه اخیر، به کارگیری نظریه بازیها در علوم مختلف، رشد چشمگیری داشته است. با توجه به رشدِ روز افزونِ فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در میدانهای نبرد، منافع استراتژیکِ هر یک از طرفین، بستگی زیادی به عملکردِ هوشمندانه طرف مقابل دارد. به دلیلِ تغییرِ شکلِ ماهیتِ نبردها که عمدتا مبتنی بر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی هستند، جایگزینیِ روشهای نوین در این حوزه، میتواند نتایجِ اثربخشی را در بر داشته باشد. در واقع، هر جا که منابع محدود، گزینههای مختلفِ تصمیم گیری، دستاوردهایِ متفاوت در اثر انتخابهای متفاوت و امکان همکاری یا رقابت بین بازیگران وجود داشته باشد، میتوان از نظریه بازیها به منظورِ تحلیلِ بهترِ شرایطِ موجود استفاده کرد. هدف از این تحقیق، معرفی و تعریف نظریه بازیها، روشهای نمایش و انواع آن میباشد تا بتوان از نقشِ نظریه بازیها در میدانِ نبرد، استفاده بهینه نمود. روش تحقیق، بر اساس ماهیت و نحوه گردآوری دادههای آن، توصیفی (موردی و زمینهای) است، زیرا قرار است در یک مورد خاص (انواع بازیها در نظریه بازیها) عمیقا پژوهش به عمل آید. مهمترین نتایج حاصل از این تحقیق، شناخت و به کارگیری انوعِ روشهای مبتنی بر نظریه بازیها میباشد که میتواند منجر به افزایشِ بازدارندگیِ دفاعی در میدانهای نبرد گردد.
نظریه بازیها,هوش مصنوعی,انواع بازیها,فضای بازی
http://www.ijwg.ir/article_150522.html
http://www.ijwg.ir/article_150522_d65e4ab0a2ebfc6ff91dc664aedafa4c.pdf
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
دوفصلنامه بازی جنگ
2676-5284
2676-7708
3
7
2021
02
19
معماری سازمانی جنگ شناختی در ارتش جمهوری اسلامی ایران
133
152
FA
سید برات
قیامی
0000-0002-2460-8956
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
saeedqiami20@gmail.com
وحید
سجادی اصیل
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
v.d.sajadi@gmail.com
مسعود
مصدق
عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
m.mosadegh@gmail.com
10.22034/ijwg.2021.154317
اهداف جنگ شناختی تحول در نحوة نگرش انسان به محیط پیرامون هست و زمینه را برای انجام کاری خاص که به گستردگی کل کشور و تمام افراد جامعه اعم از نیروهای نظامی، غیرنظامی و حتی زنان و کودکان آن جامعه میباشد را مهیا میسازد. دشمنان فرا منطقهای از سالیان قبل جنگ شناختی را در حوزههای مختلف از قبیل جنگ الکترونیک، جنگ سایبری و جنگ روانی، در فضای مجازی و حقیقی بهشدت علیه ایران شروع نمودهاند. با توجه بهضرورت بهروز نگهداشتن ارتش جمهوری اسلامی ایران با علم و شیوههای نوین جنگ، در این پژوهش این سؤال اصلی مطرح است معماری سازمانی جنگ شناختی ارتش جمهوری اسلامی ایران چگونه باید باشد. جامعه آماری موردتحقیق کلیه معاونتها، فرماندهان و مدیران و رؤسای آجا که در جایگاه شغلی ۱۸ به بالا قرار دارند است. دلیل توجیهی گزینش این گروه از طبقات شغلی بدین لحاظ است که افراد آن به جهت موقعیت شغلی (سابقه و تجربه) از بهرهبرداران این علوم در حیطه مسئولیت خود بوده و با شیوههای متنوع کنترل و نظارت (مدیریت مجموعه تحت امر) در ساختار کنونی آجا آشنایی کامل دارند. به همین منظور معماری سازمانی جنگ شناختی را در مجموعه بهخوبی لمس میکنند. ازاینرو، پژوهشگران جامعه آماری را به دلیل محرمانه بودن آن، با یک ضریب خاص تعداد آنها را حدوداً ۱۴۵ نفر در نظر گرفتهاند و برابر فرمول کوکران جهت ۴۲ نفر پرسشنامه ارسال میشود. تجزیهوتحلیل اطلاعات و دادههای جمعآوریشده از طریق مصاحبه، پرسشنامه و اسناد و مدارک با استفاده از روش تجزیهوتحلیل آمیخته (کمی و کیفی) صورت پذیرفته است.
معماری سازمانی,جنگ شناختی,موجودیتها,فرایندها,ویژگیها
http://www.ijwg.ir/article_154317.html
http://www.ijwg.ir/article_154317_91f456aaa79d6f1b56be2186125890c0.pdf