@article { author = {Hajizadeh, Sirous}, title = {Contextual, theoretical, conceptual and practical explanation of cognitive warfare A case study of Russia}, journal = {Iranian Journal of Wargaming}, volume = {5}, number = {10}, pages = {103-143}, year = {2022}, publisher = {AJA Command & Staff University}, issn = {2676-5284}, eissn = {2676-7708}, doi = {}, abstract = {Since the beginning of history, wars and strategic conflicts have had a cognitive dimension. In today's world, the increasing importance of paying attention to the cognitive war (managing the flow of information and its reading by the audience) as an endless battle, has been caused by the rapid growth of its territory in recent years. Cognitive warfare as a new concept is the product of a comprehensive and gestalt look at wars that are reproduced as warfare, information warfare, cyber warfare, electronic warfare, surveillance and reconnaissance war, and is implemented in a hybrid and multi-layered manner by targeting the attitudes and behaviors of the target society. It is based on perception management. In this research, the basic question is, what are the effects of cognitive warfare on the governance of countries and destabilizing the public institutions of the government? This research focuses on placing Russia as a case study as a research model by focusing on common concepts and procedures in the field of cognitive warfare, conceptual, structural and operational dimensions (principles, methods, tools and processes of action) with a descriptive approach. To study an analysis based on documentary-library data. The research method is qualitative.}, keywords = {cognition,Cognitive science,cognitive war,information war,perception management}, title_fa = {تبیین زمینه‌ای، نظری، مفهومی و کاربردی جنگ شناختی مطالعه موردی روسیه}, abstract_fa = {از سرآغاز تاریخ، جنگ‌ها و منازعات راهبردی بُعد شناختی داشته‌اند. در جهان امروز، اهمیت فزاینده توجه به جنگ شناختی(مدیریت جریان اطلاعات و خوانش آن از سوی مخاطبان) به عنوان نبردی بی‌پایان، ناشی از رشد سریع قلمروی آن در سال‌های اخیر بوده است. جنگِ‌شناختی به‌عنوان مفهومی نو محصول نگاهی جامع و گَشتالتی به جنگ‌هایی است که با عنوان جنگ‌روانی، جنگ‌اطلاعاتی، جنگ‌سایبری، جنگ‌الکترونیکی، جنگ نظارت و شناسایی بازتولید می‌شوند و با هدف قرار دادن نگرش‌ها و رفتارهای جامعه هدف، به شکلی هیبریدی و چند لایه اجرا می‌شود و عمدتاً مبتنی بر مدیریت ادارک و برداشت است. در این پژوهش سوال اساسی این است که جنگ شناختی چه تاثیراتی بر حاکمیت کشورها و بی‌ثبات کردن نهادهای عمومی دولت دارد؟ این پژوهش با محور قرار دادن روسیه به‌عنوان مطالعه موردی به عنوان مدلی تحقیقی درصدد است با تمرکز بر مفاهیم و رویه‌های متداول در حوزه جنگ شناختی، ابعاد مفهومی، ساختاری و عملیاتی(اصول، روش‌ها، ابزارها و روندهای انجام اقدام) را با رویکرد توصیفی-تحلیلی مبتنی بر داد‌ه‌های اسنادی- کتابخانه‌ای مورد مطالعه قرار ‌دهد. روش پژوهش به صورت کیفی انجام یافته است.}, keywords_fa = {شناخت,علوم شناختی,جنگ شناختی,جنگ اطلاعاتی,مدیریت ادراک}, url = {http://www.ijwg.ir/article_171153.html}, eprint = {http://www.ijwg.ir/article_171153_7387e9405a8d967ac367be8fd47d3e0f.pdf} }